تاثيراسيد اگزاليك بر مايت واروا


مطالبي كه در ادامه خدمت دوستان ارائه مي گردد از مقاله اي مي باشد كه در سال 2017 به چاپ رسيده  و موضوع آن در ابتداي همين پيام ذكر شده است. امروزه اغلب كلني هاي زنبورعسل نياز به درمان هاي مكرر و منظم براي كنترل مايت واروا دارند، زيرا اگر كلني هاي براي مايت واروا درمان نگردند در منابع ذكر گرديده كه معمولا دو سال پس از شروع آلودگي كلني با مايت واروا، كلني از بين خواهد رفت.
با توجه به اثرات سوء داروهاي شيمايي بر زنبورعسل و ايجاد باقيمانده  در محصولات كلني، در سال هاي اخير استفاده از داروهاي ارگانيك رواج يافته است. اين داروها معمولا  شامل اسانس هاي گياهي و اسيد هاي ارگانيك مانند اسيد فرميك ، اسيد اگزاليك و اسيد  لاكتيك مي باشد .

اسيد اگزاليك به سه روش دركلني استفاده مي گردد 
1 - روش قطره اي و چكاندن
2 - روش اسپري بر روي قاب ها
3 - روش استفاده از تبخير كريستال هاي اسيد اگزاليك

در درجه حرارت داخل كندو، بخار حاصل از تبخير اسيد اگزاليك ، سريعا تغيير كرده و به حالت كريستال شدن بازگشت مي كند. نقطه ذوب كريستالهاي اسيد اگزاليك براي درمان مايت واروا، 101 درجه سانتي گراد مي باشد. در مناطق معتدل ، معمولا از اسيد اگزاليك به صورت درمان هاي تك مرحله اي در شرايطي كه كلني فاقد نوزادان مي باشد استفاده مي كنند.

يكي از موارد قابل بحث در خصوص استفاده از اسيد اگزاليك، ميزان غلظت مورد استفاده است 
در روش قطره اي يا چكاندن ، غلظت هاي متفاوتي از اسيد اگزاليك آزمايش شده است. اين غلظت ها در شرايط متفاوت آب و هوايي ، گوناگون بوده است.بهترين نتيجه ( از نظر بالاترين بازدهي كنه كشي و تحمل زنبورها نسبت به اسيد اگزاليك) در غلظت 4.2% بدست آمده است. با اين حال استفاده از غلظت 3.2% اسيد اگزاليك ، يك جايگزين قابل قبول براي غلظت 4.2% است كه اثرات كنه كشي آن موازي با غلظت 4.2% بوده است.در آزمايشات مختلف غلظت هاي كمتر از 4.2% مانند غلظت هاي 3.2% و 2.9% و 3.4% و 3.7% نيز با موفقيت استفاده شده است.

در كشورهاي اروپايي جهت كنترل مايت واروا، اسيد اگزاليك با غلظت هاي 3/5 تا 4/2 % استفاده مي شود.براي استفاده از روش تبخير هم غلظت يك گرم كرستال اسيد به ازاء هر بدنه كندو استفاده مي شود( در مجموع براي كندوي دو طبقه از 2/25 گرم اسيد استفاده مي كنند).
در روش هاي مورد استفاده اسيد اگزاليك، استفاده از روش تبخير اثرات مضر كمتري را نشان داده است و قابليت تحمل زنبورها نيز نسبت به اسيد اگزاليك خوب گزارش شده است.
در اين تحقيق اثرات اسيد اگزاليك بر مايت واروا و زنبورعسل ارزيابي مي گردد.چگونگي تاثير اسيد اگزاليك بر مايت واروا، تاثير اسيد بر زنبورهاي درمان شده، طول عمر زنبورها و،تاثير اسيد بر دستگاه گوارش زنبورعسل و مقدار خوراك مصرفي زنبورها بررسي شده است.

تاثير اسيد اگزاليك بر طول عمر زنبوررهاي درمان شده 
در اين تحقيق بررسي شده استفاده از اسيد به روش تبخيري در طي مدت 21 روز آزمايش، باعث كاهش طول عمر زنبورها نشده است. بالاترين تلفات مشاهده شده در روش قطره اي يا چكاندن بوده است اگرچه به لحاظ آماري اين اختلاف معني دار نبوده است.
هر دو روش مورد استفاده (تبخير و قطره اي) باعث افزايش در نرخ از بين رفتن سلولهاي روده مياني زنبورعسل شده است و تفاوت آماري در بين گروهها زياد بوده است و بيشترين مقدار در روش قطره اي بوده است.
هيچ يك از روش هاي مورد استفاده اسيد بر ميزان خوراك مصرفي زنبورعسل، تاثير نداشته است.